確実に成功させたい外資系企業への転職。即戦力を求められる外資系企業に有利になる資格があるのか、気になるところですよね。そこでこの記事では、外資系企業へ転職する際に持っていると役立つ資格や、スキルについて解説します。
また、外資系企業への転職方法と英語の使用頻度についてもご紹介しますので、ぜひ参考にしてください。
確実に成功させたい外資系企業への転職。即戦力を求められる外資系企業に有利になる資格があるのか、気になるところですよね。そこでこの記事では、外資系企業へ転職する際に持っていると役立つ資格や、スキルについて解説します。
また、外資系企業への転職方法と英語の使用頻度についてもご紹介しますので、ぜひ参考にしてください。
You want to make sure your job change to a foreign company is a success. You may be wondering if there are any qualifications that will give you an advantage at a foreign company, which requires immediate ability. In this article, we will explain the qualifications and skills that are useful when changing jobs at a foreign company.
We will also introduce how to change jobs at a foreign company and how often English is used.
外資系企業は即戦力を求めています。しかし、その実力を入社前にはっきりと証明するのは至難の業です。そこで知識を持っていると実証できる「資格」の存在が、有利になってきます。
目指す職種によって必要な資格が異なります。自分の目指すキャリアに合った資格を選び、取得していきましょう。
外資系企業の転職に有利な資格は以下の6つです。
詳しく見ていきましょう。
MBAとは、Master of Business Administrationの略で、日本では経営学修士と呼ばれています。厳密にいうとMBAは、大学院で経営学を修了すると与えられる学位のため、資格とは異なります。
MBAの保持は、外資系企業での管理職や経営幹部に昇進するための条件になっていたり、コンサルタント会社のような職種では採用に有利になったりと、転職・キャリアアップにかなり有利です。
取得には、通常ビジネススクールに1年〜2年ほど通う必要があります。海外・国内・オンラインと、学ぶ形態やカリキュラムはスクールによって様々です。働きながらの勉強も可能ですので、自分にあったスクールを選びましょう。
実施期間:2020年12月23日~2021年1月31日、対象:国内外のMBA取得者234名
参考:キャリアインキュベーション「ポストMBAのキャリアに関するアンケート調査報告」
USCPAとは、U.S.Certified Public Accountantの略で、米国各州が認定する公認会計士資格のことです。米国の資格でありながら、国際的な知名度が高い資格のため人気です。
日本と諸外国の会計基準は異なります。そのためUSCPAを保持していると、日本にある外資系企業・グローバル企業への経理部門での転職が有利です。また、試験はすべて英語で行われることから、資格を取得していると英語で業務ができるアピールとなります。
USCPAの試験は4科目構成ですが、1科目ごとに試験を受けられます。また、試験会場も日本にあるので、働きながら資格取得を目指すことが可能です。
日本国内でメジャーな日商簿記検定は、日本商工会議所が実施している簿記検定試験のことです。保有していると、経理や会計部門へ転職に有利な資格です。
1級〜3級・初級と4つの級からなり、1級は公認会計士や税理士など国家資格の登竜門、2級は転職・就職に有利、3級は商業簿記の初歩的な知識を得ているレベルといわれています。
日商簿記検定は「外資系企業には関係ないのでは?」と思うかもしれませんが、USCPAなど海外のアカウント資格を持っていない場合は、企業が気にするポイントです。仕分けなど基本的な知識を持っているほうが、即戦力となりやすいからです。
外資系企業でも経理関係の業務に就きたい場合は、日商簿記3級は持っていたほうが良いでしょう。
※164回(2023年6月11日)試験結果
参考:日本商工会議所・各地商工会議所「商工会議所の検定試験受験者データ」
国際秘書検定とは、一般社団法人日本秘書協会が実施している日本の資格です。Certified Bilingual Secretary、略してCBSとも呼ばれ、主にグローバルで活躍できる秘書業務のスキルを表明する資格です。
試験には「CBSプライマリー」と「CBSファイナル」の2種類があり、CBSプライマリーに合格すると、CBSファイナルの試験が受けられます。
資格取得には、オフィス業務管理や経営管理・秘書実務のほか、日本語と英語のバイリンガルで仕事をするスキルが必要とされます。CBSファイナルの合格率は20%と言われる難関ですが、取得すれば外資系企業で秘書として即戦力として働けるアピールになるでしょう。
国連英検とは、正式名称を「国際連合公用語英語検定試験」といい、公益財団法人国際連合協会が主催しています。「真に役立つグローバル・コミュニケーション」を育成の目標としており、TOEICや実用英語技能検定などとは異なる傾向をもつ試験です。
出題トピックは、世界平和・経済・人権などの世界情勢・国際時事問題を広く取り扱っているので、単なる語学力の判定だけでなく、総合的な国際コミュニケーションスキルが必要です。
E級〜SA(特A)級の6段階に分かれています。A級は2次試験にネイティブ試験管との国際時事討論、SA級はネイティブ試験管に加えて元外務省大使や大学教授などとの討論が行われるので、高い英語力が必要です。
※2008年度~2010年度第1回試験までの統計、マークシート裏面のアンケート集計による
参考:国連英検「各級合格者 他英検資格」
プロフェッショナルエンジニア(Professional Engineer)とは、PEと略され、米国の公的資格です。NCEES(全米試験協議会)が試験を実施しており、日本では内閣府認証の特定非営利活動法人日本PE・FE試験協議会(JPEC)が試験を行なっています。
受験資格には4年生の工学系大学を卒業、または卒業見込みであることが必要です。資格取得後に一次試験・二次試験を受け、二次試験合格者がライセンス登録できます。
米国PEライセンスは世界的に認知度が高く、保有していると一定レベルのエンジニアリングの知識と英語力を持っている証明になります。エンジニアとしてグローバルに活躍したいのならば、ぜひ取得しておきたい資格です。
参考:内閣府認証特定非営利活動法人日本PE・FE試験協議会(JPEC)「過去の試験データ」
Foreign-affiliated companies are looking for immediate results. However, it is extremely difficult to clearly prove one's ability before joining a company. This is where "qualifications" that allow you to demonstrate that you have the knowledge are advantageous.
The qualifications required differ depending on the type of job you are aiming for. Choose the qualifications that match the career you are aiming for and acquire them.
The following six qualifications are advantageous for changing jobs at foreign-affiliated companies.
Let's take a closer look.
MBA stands for Master of Business Administration and is called Master of Business Administration in Japan. Strictly speaking, an MBA is different from a certification because it is a degree conferred upon completion of graduate studies in business administration.
Holding an MBA is quite advantageous for changing jobs and advancing one's career, as it is a requirement for promotion to managerial or executive positions in foreign-affiliated companies, and is advantageous for employment in positions such as consulting firms.
To obtain this certification, it is usually necessary to attend business school for one to two years. The form of study and curriculum varies from school to school, whether overseas, in Japan, or online. It is possible to study while working, so choose the school that suits you best.
Period: December 23, 2020 - January 31, 2021, Target: 234 MBA graduates from Japan and abroad
Reference: Career Incubation, "Survey Report on Post-MBA Careers"
USCPA stands for U.S. Certified Public Accountant and is a certification for certified public accountants recognized by each state in the United States. Although it is a U.S. certification, it is popular because of its high international recognition.
Accounting standards in Japan and other countries differ. Therefore, holding the USCPA is advantageous for those who wish to change jobs in the accounting departments of foreign-affiliated companies and global companies located in Japan. In addition, since the exam is administered entirely in English, obtaining the certification will appeal to those who are able to work in English.
The USCPA exam consists of four subjects, but you can take the exam for each subject individually. In addition, the exam site is located in Japan, so it is possible to obtain the certification while working.
The Nissho Bookkeeping Examination is the major bookkeeping examination in Japan, and is administered by the Japan Chamber of Commerce and Industry (JCCI). The Nissho Bookkeeping Examination is administered by the Japan Chamber of Commerce and Industry (JCCI), and is an advantageous qualification for those who wish to change jobs in the accounting field.
There are four levels: Level 1, Level 3, and Beginner's Level. Level 1 is a gateway to national qualifications such as Certified Public Accountant and Certified Public Tax Accountant, Level 2 is advantageous for changing jobs and finding employment, and Level 3 is said to be the level of rudimentary knowledge of commercial bookkeeping.
You may think, "Isn't the Nissho Bookkeeping Exam relevant to foreign-affiliated companies?" you may think, but if you do not have a foreign account qualification such as USCPA, it is a point that companies are concerned about. This is because it is easier to become an immediate asset if you have basic knowledge such as sorting.
If you want to work in an accounting-related job in a foreign company, it is better to have JCCI Bookkeeping Level 3.
*164th (June 11, 2023) Examination Results
The International Secretarial Examination, also known as Certified Bilingual Secretary or CBS for short, is a Japanese certification administered by the Japan Secretarial Association and is primarily intended to express secretarial skills that can be used in a global context.
There are two types of exams: CBS Primary and CBS Final.
The CBS Final is a difficult exam to pass, with a pass rate of 20%, but if you obtain the certification, it will be an appealing opportunity to work immediately as a secretary in a foreign company.
The United Nations English Proficiency Test, officially called the United Nations Official English Proficiency Test, is administered by the United Nations Association of English Proficiency Tests. The United Nations Association of English Proficiency Tests (UN Eiken), officially called the "United Nations Official English Proficiency Test," is sponsored by the United Nations Association of English Language Proficiency Tests (UNEAT), a public interest incorporated foundation.
The topics covered include world peace, economics, human rights, and other current international affairs, so it is necessary to have comprehensive international communication skills, not just language skills.
There are six levels, from E to SA (Special A), with the A level consisting of a second round of international current affairs discussions with native examiners, and the SA level consisting of discussions with former ambassadors of the Ministry of Foreign Affairs and university professors, in addition to native examiners, requiring high English proficiency.
Statistics from FY2008 to the 1st examination in FY2010, based on the questionnaire on the back of the mark-sheet.
Reference: United Nations English Proficiency Test "Persons who passed each level Other English Proficiency Test Qualifications".
外資系企業への転職は、資格だけを持っていれば絶対に有利、というわけではありません。資格の他にも必要なスキルが存在します。
外資系企業で必要なスキルは5つです。
一つずつご説明します。
外資系企業への転職は、様々な文化や生活習慣の中で育ってきた人たちと一緒に仕事をすることを意味します。そこで必要となってくるのが、高いコミュニケーション能力です。
特に「簡潔・明確に物事を伝える力」は、外資系企業で働く際には重要です。言語・文化・考え方が異なる人たちと働くため、あやふやな伝え方はトラブルの元になります。
また伝える力だけでなく、背景の違う同僚たちの話を理解して聞く力、気持ちよく話させる力、共感して寄り添う力も必要になってきます。
自分自身をアピールしないと、外資系企業では埋もれてしまいます。「謙遜」や「自分の良さ・スキルは言わなくても理解してもらえる」という姿勢は、外資系企業では通用しません。同じようなスキルをもった同僚たちにどんどん仕事を取られ、企業に貢献していないととらえられてしまいます。
転職の際の面接でも同様です。外資系企業への転職では、日本人だけでなく外国人も同じポジションを獲得しようとしている可能性がおおいにあります。外資系企業への転職には、日本人特有の「謙遜」を脇において、しっかりと自分のスキル・成果をアピールする力が必要です。
柔軟な思考を持つことも、外資系企業への転職には重要です。背景の違う様々な国の人たちと働くのですから、日本の常識がかならずしも通用するわけではありません。
例えばスケジュール管理に関してです。日本では大方締切は守られますが、外資系企業では時間の観念が緩い国の方もいます。そのような中、どのようにスケジュールを進行していくのか柔軟な対応が必要です。余裕を持たせるために、次回は締切を前倒しに伝えるなど工夫をしましょう。
また、慎重に考えて行動する日系企業よりも、方針変更を起こしやすいのが外資系企業の特徴です。いつまでも過去のままではなく、新しいことにも柔軟に対応する思考が必要になります。
外資系企業では、日系企業に比べて自主性が重んじられます。業務は細かく指示をされるのではなく、ある程度の裁量権を与えられるので、スケジュール調整や仕事の進め方を自分で決めなければなりません。過程よりも結果が重視され、自分で行った業務の成果に対して、人事評価・年俸が決定されます。
自由度が高い分、自己管理が必要になってきます。目標達成に対して自分で考えて行動するセルフマネジメント能力が、外資系企業では大切です。
外資系企業は基本的に、スペシャリストを求めています。数年で部署異動をしてジェネラリストを作る日系企業とは異なり、自分の得意分野で圧倒的な知識量を持って業務にあたる専門性がある人を外資系企業は好むのです。
外資系企業への転職の際にも、即戦力になれる専門的な知識があることをアピールする必要があります。営業一本でやってきてこれだけの成果を出した、エンジニアとして経験を積んできた・ExcelのスペシャリストとしてVBAを扱えるなど、伝えていきましょう。
To change jobs at a foreign company, it is not absolutely advantageous to have only qualifications. In addition to qualifications, there are other skills that are required.
There are five skills required by foreign companies.
We will explain one by one.
Moving to a foreign company means working with people who have grown up in a variety of cultures and lifestyles. What you will need is a high level of communication skills.
The ability to communicate clearly and concisely is especially important when working for a foreign company. Because you will be working with people who speak different languages, come from different cultures, and have different ways of thinking, vague communication can be a source of trouble.
In addition to the ability to communicate, it is also necessary to be able to understand and listen to colleagues with different backgrounds, to make them feel comfortable to speak, and to sympathize and be there for them.
If you don't show yourself, you will be buried in the crowd at a foreign company. Being "humble" or "I don't need to tell them how good I am or what my skills are to be understood" will not work in a foreign company. You will be taken over by colleagues with similar skills, and you will be perceived as not contributing to the company.
The same applies to job interviews. When changing jobs at a foreign company, there is a good chance that not only Japanese but also non-Japanese will be trying to fill the same position. To get a new job at a foreign company, you need to be able to put aside the "modesty" characteristic of the Japanese and show off your skills and accomplishments.
Flexible thinking is also important when changing jobs at a foreign company. Because you will be working with people from various countries with different backgrounds, Japanese common sense will not necessarily apply.
Take schedule management, for example. In Japan, deadlines are generally adhered to, but in foreign-affiliated companies, there are people from countries with a loose concept of time. Under such circumstances, it is necessary to be flexible on how to proceed with the schedule. To give yourself some leeway, try to be creative, such as telling them to move up the deadline the next time.
Also, foreign-affiliated companies are more likely to change their policies than Japanese companies, which tend to think and act with caution. It is necessary to have a flexible mindset to respond to new things, not to stay in the past forever.
In foreign-affiliated companies, autonomy is valued more than in Japanese-affiliated companies. Instead of being given detailed instructions, you are given a certain amount of discretion in your work, so you must decide how to adjust your schedule and proceed with your work on your own. Results are more important than process, and personnel evaluations and annual salaries are determined based on the results of work performed by the employee.
The high degree of freedom requires self-discipline. Self-management ability to think and act on your own to achieve your goals is important in a foreign company.
Foreign-affiliated companies are basically looking for specialists. Unlike Japanese companies, which create generalists by transferring employees to different departments over the course of several years, foreign-capital companies prefer people who have expertise in their field of expertise and who can work with an overwhelming amount of knowledge.
When changing jobs at a foreign company, it is also necessary to demonstrate that you have specialized knowledge that will make you an immediate asset. You should tell them that you have achieved this much in a single career in sales, that you have experience as an engineer, that you can handle VBA as an Excel specialist, and so on.
資格やスキルを備えて、いざ外資系企業へ転職しよう!と考えた場合、どのような転職方法があるのでしょうか?
ここでは
3つの方法についてお伝えします。
外資系企業では、知人の紹介で転職する場合がよくあります。ポジションに穴が開いた、あるいは新しくヘッドカウントが取れた際には、上司がチームメンバーに良い人材を知らないか声をかけることがあります。またスタッフが、チームにとって戦力となる人材がいるのでヘッドカウントを増やせないか、と上司に相談する場合もあるくらいです。
外資系企業に勤務している知人がいる場合は、ぜひ「外資系企業に転職を考えている」ことを伝えておきましょう。
知人を介しての転職は、事前に社風やチームの状況・詳しい業務内容を知ることができ、入社後のミスマッチを軽減できるメリットがあります。
転職フォーラムを利用して、外資系企業に転職する方法があります。転職フォーラムは様々な団体が開催しており、採用担当者と直接会って質問できるものから、フォーラム当日に「面接選考」や「内定獲得」のチャンスがある選考直結型のものまであります。
転職フォーラムは、インターネットから参加申込が可能です。開催期間は1日や2日と短い期間です。開催日を逃さないためにも、転職を考えた際にはすぐにチェックしましょう。
競合他社に動向を伏せるなどの理由から、非公開で人材を募集している外資系企業が多く存在しています。転職エージェントを利用すると、この非公開求人が手に入るので、とても有効です。
また一人での転職活動は忙しくて十分な情報が得られなかったり、詳細な情報を得るには限度があったりしますが、転職エージェントを活用すると、効率的に情報収集ができます。
外資系企業への転職のノウハウが蓄積されている転職エージェントは、アドバイスをくれたり相談に乗ってくれたりと、心強い味方となることでしょう。
Now that you have the qualifications and skills, it's time to move to a foreign company! What are the options for changing jobs?
Here are some of them
There are three ways to find a new job.
Often, people in foreign companies change jobs through referrals from acquaintances. When a position opens up or a new headcount becomes available, a supervisor may ask team members if they know of any good candidates. In other cases, a staff member may ask his/her supervisor if he/she can increase the head count because he/she knows someone who would be an asset to the team.
If you know someone who works for a foreign company, you should let them know that you are thinking about changing jobs with a foreign company.
By using an acquaintance to find a new job, you can learn about the company culture, the team, and detailed job descriptions in advance, which has the advantage of reducing any mismatches after you join the company.
There is a way to get a job at a foreign company by using job change forums. There are various types of forums, ranging from those where you can meet directly with recruiters and ask questions to those where you have a direct connection to the selection process, giving you the chance to have an interview or receive a job offer on the day of the forum.
You can apply to participate in a Career Change Forum online. The duration of the forum is as short as one or two days. To avoid missing the forum, check it out as soon as you think about changing jobs.
There are many foreign companies that recruit personnel privately for reasons such as keeping their movements secret from competitors. Using a recruitment agent is a very effective way to get access to these undisclosed positions.
Also, if you are looking for a new job alone, you may be too busy to obtain sufficient or detailed information, but by using a recruitment agent, you can gather information efficiently.
A recruitment agent who has accumulated know-how about changing jobs at foreign companies will be a reassuring ally, offering advice and consultation.
外資系企業への転職には、資格やスキル以外にも「英語」の使用頻度についてチェックしておきたいところです。実際、どの程度の英語レベル・使用頻度なのでしょうか?
「バリバリ英語を使って仕事をしよう!」と意気込んで外資系企業に入社したのに、実際はほとんど使わなかった、ということも起こり得ます。
外資系企業では、入社した企業や部署によって英語の使用頻度が異なるためです。本社から流れてくるメールや、入社時など必要書類が英語の場合が多いので英語力は必須ですが、英語にアレルギーがなければ問題ない、というレベルの職場もあります。
例えば日本人ばかりのオフィスや取引先が日本企業だった場合、英語を使う場面はほとんどありません。英語が苦手な方は、このような職場を経験して、英語力を上げていくのも良いでしょう。
オフィスは日本人ばかりだけれども、本社とやり取りの多い部署ならば、英語でのメールが主流になります。英語の読み書きは必須ですが、会話に英語はあまり登場しません。
上司が外国人・同僚にも外国人がいて取引先も海外の場合は、TOEIC800点以上など、会話・読み書きとも高度なレベルの英語が必要です。
稀に上司が外国人だけれども、日本語が堪能なために会話もミーティングも日本語、英語を思ったよりも使用しなかったというケースもあります。語学力を活かして仕事をしたい、と希望しているならば、自分が希望している企業・部署の英語使用頻度がどの程度か、事前にチェックしておくと良いでしょう。内部のことなので一人でチェックするのが難しい場合は、転職エージェントなどを活用して確認してもらう方法があります。
英語をあまり使用していない部署でも、キャリアアップを狙うならば高度な英語力は必須になります。なぜなら、マネージャーレベルや本社を交えてのミーティングは、英語で進行されるからです。このとき、参加しているだけではなく、話の内容を理解し、自分の意見を英語で積極的に発言しなければなりません。マネージャーレベルでなくても、グローバルプロジェクトへの参加や海外出張なども、英語ができなければメンバーに選ばれることは難しいでしょう。
また年に1回、派遣社員も含めTOEICのテストを受けさせて語学力をチェックしている外資系企業もあります。外資系企業でキャリアアップを果たしたいならば、英語力の向上は必須であることを念頭に置いておきましょう。
When changing jobs at a foreign company, in addition to qualifications and skills, it is important to check the frequency of "English" usage. What is the actual level and frequency of English usage?
I'm going to work hard in English! but in reality, you may find that you hardly use English at all.
This is because the frequency of English use at foreign companies varies depending on the company and department you join. In many cases, English is required because of the English language skills required for the emails from the head office and documents required when joining the company, but there are also workplaces where English is not a problem as long as you are not allergic to English.
For example, if the office is all Japanese or the clients are Japanese companies, there are few situations where English is used. If you are not good at English, it is a good idea to experience such workplaces to improve your English skills.
If the office is all Japanese, but the department has a lot of communication with the head office, then emails in English will be the norm. Reading and writing English is essential, but English does not appear much in conversation.
If your boss is a foreigner, your coworkers are non-Japanese, and your business partners are overseas, you will need a high level of English in both speaking and reading/writing, such as a TOEIC score of 800 or higher.
In rare cases, the boss may be a foreigner but speak and hold meetings in Japanese because he/she is fluent in Japanese, and English is not used as much as expected. If you want to make use of your language skills, it is a good idea to check in advance how often English is used in the company or department you are interested in working in. If it is difficult for you to check by yourself because it is an internal matter, you can use a recruitment agent to check for you.
Even in departments where English is not widely used, a high level of English proficiency is essential if you want to advance in your career. This is because meetings at the manager level and with the head office are conducted in English. At this time, you must not only participate but also understand what is being said and actively express your own opinions in English. Even if you are not at the manager level, it will be difficult to be selected as a member of the team for participation in global projects or overseas business trips if you cannot speak English.
Some foreign-affiliated companies require their temporary employees to take the TOEIC test once a year to check their language skills. Keep in mind that improving your English is essential if you want to advance your career at a foreign company.
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