「誰もがどこでも働ける世界」を目指し、グローバル人材の発掘やマッチングサービスを展開するユナイテッドワールド株式会社では、各業界の先端を行く企業様のご紹介を目的としたインタビューを実施しております。
今回は、2021年に「推しを応援クレカ」サービスをローンチし、「ひとりひとりのアクションで、未来の金融体験を創る」をミッションに掲げ、上場を目指すFintech企業、ナッジ株式会社の人事担当である石田様に会社の特徴や魅力について教えてもらいました。
「誰もがどこでも働ける世界」を目指し、グローバル人材の発掘やマッチングサービスを展開するユナイテッドワールド株式会社では、各業界の先端を行く企業様のご紹介を目的としたインタビューを実施しております。
今回は、2021年に「推しを応援クレカ」サービスをローンチし、「ひとりひとりのアクションで、未来の金融体験を創る」をミッションに掲げ、上場を目指すFintech企業、ナッジ株式会社の人事担当である石田様に会社の特徴や魅力について教えてもらいました。
United World Corporation, which is developing a global human resources search and matching service with the aim of creating "a world where anyone can work anywhere," conducts interviews with companies at the forefront of their respective industries for the purpose of introducing them to you.
This time, we asked Mr. Ishida, HR manager of Nudge Corporation, a Fintech company that aims to go public with the mission of "creating the financial experience of the future by each individual's action" and launching the "Guess Your Support Credit Card" service in 2021, to tell us about the company's features and appeal.
Launch of "Ouenchi wo Ouenchi Kureka", a new financial experience where you can support your guess by using your credit card
More than 100 clubs have adopted the service in the first year of its launch
Free corporate culture that embodies one of our values, "free, fair, flat (autonomy, decentralization, and cooperation)
Full remote work is encouraged. Open corporate culture. Emphasis on work-life balance.
Seeking people with a strong spirit of challenge who want to experience "creating a company" in real life.
当社は「ひとりひとりのアクションで、未来の金融体験を創る」をミッションに掲げるFintech企業です。
新たな価値観と行動様式を持つ金融の仕組みをつくることで、一人ひとりの金融体験をもっと楽しく特別なものにしていくことを志しています。
メンバーには、これまでFintech業界をリードしてきた豊富な知見を持った人間に加え、様々なバックグラウンドを持つ人材が多く在籍しています。
バリューのひとつ「free, fair, flat(自律・分散・協調)」という言葉が表すように、当社は裁量を伴う自律分散型の組織を基本としています。
メンバーおのおのが事業のアップサイドを目標に、思い切った発想と行動力を発揮するには、お互いを認め合うカルチャーが重要です。当社には、金融に知見が深いメンバー、WebサービスやITに知見が深いメンバー、外国籍のメンバーなど、年齢も背景も価値観も多様なメンバーが所属していますが、それぞれが、それぞれの形で強みを発揮できるダイバーシティに富んだ組織づくりを目指しています。
現在力を入れているのが、Z世代をターゲットとしたクレジットカードサービスです。日本のキャッシュレス普及率は36%程度と低く、今後も成長が期待される市場ですが、キャッシュレス決済の主力であるクレジットカード保有率は若年層ほど低い水準に止まっています。
これまでも多くの企業が若者のファーストカード(※1:人生で一番最初に作るクレジットカードのこと。一度作ったクレジットカードは使い続けられる傾向があるので、各社取り組みを強化している。)を獲得するためにさまざまな施策を実施してきましたが、なかなか状況に変化がないのが現状です。
そのような中、ベンチャーとして若者に違う角度からアプローチできないかと考え、誕生したのが当社の「推しを応援クレカ」です。このサービス は、クレジットカードを通してもっと楽しい金融体験を提供するというコンセプトの元にスタートした事業で、歌手やYouTuber、アニメ、漫画、スポーツなどのコンテンツと提携したクレジットカードを通じて、コンテンツとファンの新しい繋がりをご提案しています。
具体的には、クラブに入会したユーザーの皆さんがクレジットカードを利用することで、そのクラブに利益が還元される(「推し」を応援できる)仕組みです。ユーザーの皆さんはその対価として、ライブで限定ブースに入れるチケットを譲渡されたり、グッズなどの特典がもらえたりといった、そのクラブでしか受けられないさまざまなサービスを受けることができます。
歌手の清水翔太さんや遊助さんのクラブカード、キャラクターではラスカルのクラブカードなどは特に人気があります。「推しを応援クレカ」は、普段の買い物から「推し」とつながりを持てるファンマーケティングの一環として、現在多くの企業さまに採用されており、そのクラブ数は現在100を超えています。
We are a Fintech company with a mission to "create the financial experience of the future through the actions of each individual.
We aspire to make each individual's financial experience more enjoyable and special by creating a financial system with new values and behaviors.
Our members include people with a wealth of knowledge who have led the Fintech industry up to now, as well as people from a variety of backgrounds.
As one of our values, "free, fair, flat" (autonomy, decentralization, and cooperation), indicates, we are based on an autonomous and decentralized organization with discretion.
A culture of mutual respect is important for each member to be able to exercise their bold ideas and actions with the goal of achieving the upside of the business. We have members of diverse ages, backgrounds, and values, including those with deep knowledge of finance, those with deep knowledge of web services and IT, and foreign nationals, and we aim to create an organization rich in diversity where each can demonstrate their strengths in their own way.
Our current focus is on credit card services targeting Generation Z. The cashless penetration rate in Japan is low at around 36%, and although this market is expected to grow in the future, the credit card ownership rate, which is the mainstay of cashless payment, remains low among younger generations.
Many companies have been encouraging young people to use their first credit card (*1: The first credit card you make in your life. 1: The first credit card made by a young person is the first credit card he or she makes in life.) However, there has been no change in the situation.
Under such circumstances, we wondered if we could approach young people from a different angle as a venture company, and our "Guess Your Supporting Credit Card" was born. This service was launched based on the concept of providing a more enjoyable financial experience through credit cards, and proposes a new connection between content and fans through credit cards affiliated with singers, YouTubers, anime, manga, sports, and other content. The service is available in the following languages.
Specifically, it is a system whereby users who join a club can use their credit cards to return profits to that club (i.e., support their "guesses"). In return, users receive a variety of services that are only available at the club, such as tickets to limited booths at live concerts, goods, and other benefits.
The club cards of singers Shota Shimizu and Yusuke Yusuke, and the club card of the character Rascal are particularly popular. The "Ouenobu Mystery Credit Card" has been adopted by many companies as a part of fan marketing that allows customers to connect with their "Mystery" through everyday purchases, and the number of clubs currently exceeds 100.
専門分野と行動力、そして何よりもチャレンジ精神のある方は、組織にとって必要不可欠な存在です。実現したい目標はどこで、それを実現するためには何が必要で、どういう準備をしなくてはいけないか。それを毎日の行動に自主的に落とし込んで、いかに効率的なスケジュールを組み立てられるかが重要なポイントだと思います。
当社は、基本的に社員がやりたいと声をあげたことに対して否定をすることはありません。責任もあるけれど、しっかり裁量を持って得られた結果はしっかりと評価される。
自らの考えを持ち実行までの道筋を立てられる方(0→1の構築が好きな方)は、すごくやりがいのある環境なのではないでしょうか。もちろん、相談に乗ってくれる仲間はたくさんいますので、その点はご安心ください。
また、これまではフルフラットな環境で個の力によって成長してきた当社ですが、会社規模も20名を超えた現在、組織体制を見直す時期に差し掛かっています。今後は、これまで構築してきた心理的安全性の高さや承認文化を活かしつつ、より効率的に事業を伸ばしていくための組織作りを実施しています。直近ではミドルマネージャーの設置を考えているほか、将来的には、能力や適正、意欲によって、執行役員候補やCxOのレイヤーでも優秀な方を積極的に探していく方針です。
A person with expertise, energy and, above all, a spirit of challenge, is indispensable to our organization. Where are the goals you want to achieve, what do you need to do to achieve them, and what preparations do you need to make? I think the key is to voluntarily incorporate these into our daily activities and how efficiently we can assemble a schedule.
Basically, we do not deny our employees the freedom to do what they want to do. Although there is responsibility, the results obtained by exercising discretion are highly evaluated.
If you have your own ideas and are able to create a roadmap to implementation (those who like to build from 0 to 1), this is a very rewarding environment for you. Of course, there are many colleagues available for consultation, so please don't worry about that.
However, now that we have more than 20 employees, it is time for us to review our organizational structure. We are now in the process of creating an organization that will allow us to grow our business more efficiently while taking advantage of the high level of psychological safety and approval culture we have built up to this point. In addition to the immediate plan to establish a middle manager, in the future we intend to actively search for excellent candidates for the executive officer and CxO layers, depending on their ability, aptitude, and motivation.
現在、会社のミッション・ビジョン・バリュー(MVV)についても、練り直しを行っています。サービスが走り出して約1年が経ち、だんだんと行動指標が定まってきたというのが大きな理由です。
ベンチャー企業にとって、MVVは企業活動の拠り所です。このタイミングで、経営層とメンバーが一丸となって見直しができていることは、よい兆しだと捉えています。今後は、より当社を体現するMVVを掲げ、メンバーのみなさんが組織を作り上げる手触りを感じながら仕事ができる、そんな環境づくりに努めていきたいと考えています。
このタイミングで入社される方には、あらたなMVVのもと組織を作り上げる手触り感を感じながらお仕事していただけるエキサイティングな環境だと思います。
Currently, we are also reworking the company's Mission, Vision, and Values (MVV). The main reason for this is that it has been about a year since the service started running, and the action indicators have gradually become more defined.
For a venture company, MVV is the foundation of its corporate activities. The fact that management and members are working together to review the MVV at this time is a good sign. In the future, we would like to create an environment in which all members can work while feeling the touch of building up the organization, with MVV as the embodiment of our company.
For those who join us at this time, we believe that this is an exciting environment where you can work while feeling the touch of building up the organization under the new MVV.
就業に当たっては、1時間のコアタイム(13:00-14:00)ありのフレックス制度を採用しております。働く場所に関しては現在のところ基本的に自由となっており、特にエンジニアの方などは、自宅で作業されている方も多くいます。もちろん自由というのは責任と表裏一体ですので、あくまでも業務が問題なく遂行できる範囲で自由に働いているという形です。
また、組織としてのコミュニケーションも大切にしており、この夏からシャッフルティータイムを導入しました。夕方ごろにメンバーが社内で集まって、気軽に話す場を設けているのですが、これが結構盛り上がっていて、以前よりメンバー間の距離がより近くなったと感じています。
ほかにも、今後は四半期に一度の全社ミーティングを実施し、普段リモートワークをしているメンバーも含めて全員が顔を合わせる機会を作っていこうと考えています。(もちろん海外のメンバーも招待します!)
We have adopted a flexible work schedule with a one-hour core time (13:00-14:00). Many of our engineers, in particular, work from home. Of course, freedom is inextricably linked to responsibility, so we allow people to work freely as long as they are able to perform their duties without problems.
We also value communication as an organization, and this summer we introduced shuffle tea time. This is a place for members to get together in the evening for casual conversation, which is quite lively, and I feel that it has brought members closer together than before.
In addition, we are planning to hold a company-wide meeting once a quarter to provide an opportunity for all members, including those who normally work remotely, to meet each other. (Of course, we will invite overseas members as well!)
「推しを応援クレカ」がスタートして約2年が経ち、クラブ数も2倍、3倍と成長をしてきていますが、当社としては、まだまだ拡大の余地があると考えています。ここから事業をスケールさせていくには、まずは「サービス認知」の獲得が重要になってきます。
本当にさまざまな企業がクレジットカードに参入している現在において、より多くの若者にまずは知ってもらい選んでもらうために、来年以降は、事業のスケールをかけた大規模なマーケティング活動にリソースを投下していく予定です。
今後も、カードを持つ人(ユーザー)と、カードを提供する人(クラブオーナー)の両者がWIN-WINの関係値を築けるよう、サービスの充実に力をいれていきたいと考えています。また、当社は創業当時から上場を目指しているという点では一貫しており、今後も人員の拡大と内部体制の強化を積極的に実施し、より早期での上場を目指していきます。
It has been about two years since the launch of "Supporting Your Guess" and the number of clubs has doubled and tripled, but we believe that there is still room for further expansion. In order to scale our business from here, the first step is to gain "service recognition.
With so many different companies entering the credit card market today, we plan to invest resources in large-scale marketing activities to scale our business from next year onward, in order to make more young people aware of and choose our service first.
We will continue to focus on enhancing our services to build a win-win relationship between cardholders (users) and card providers (club owners). In addition, we have been consistent in our goal of going public since our inception, and we will continue to aggressively expand our workforce and strengthen our internal structure, with the aim of going public at an even earlier date.
当社は、プロフェッショナルの方が入られた時に、その力を十分に発揮していただけるような環境があるという点において、自信をもっております。
裁量が大きく、ワークライフバランスを保ちながら働ける環境が整っているほか、 基本的に経営直下でダイレクトにプロダクトを作り上げる実感を持ちながら仕事をしていただけるのではないでしょうか。
金融業界出身でない方も多く活躍しています。上場までの道のりをともに歩んでいくことを一緒に目指しませんか?
We are confident that we have an environment in which professionals can fully demonstrate their abilities when they join our company.
In addition, you will be able to work directly under management and feel that you are directly involved in the creation of the product.
Many of our employees do not come from the financial industry. Why don't you join us to walk with us on the road to IPO?
「ひとりひとりのアクションで、未来の金融体験を創る」をミッションにサービスを展開するナッジ株式会社様。
キャッシュレス化など人々の金融経験が変わりゆく中、大注目のサービスです。裁量がありフレキシブルな働き方が可能なナッジ様は挑戦したい人にとって、とても魅力的な環境です。
ナッジ株式会社様が気になった方はぜひユナイテッドワールドにご相談ください。
ユナイテッドワールドでは「誰もがどこでも働ける世界」を目指し、皆様のキャリアを支援いたします。
Nudge, Inc. is developing services with the mission of "creating the financial experience of the future through the actions of each individual.
This is a service that is attracting a great deal of attention as people's financial experiences are changing, such as the shift to cashless transactions. Nudge is an attractive environment for those who want to take on new challenges.
If you are interested in Nudge Corporation, please contact United World.
United World is committed to supporting your career with the aim of creating a world where anyone can work anywhere.